Komisja Europejska we współpracy z publicznymi i prywatnymi partnerami oraz Cedefop przygotowała najnowszą wersję klasyfikacji ESCO (European Skills/Competences, qualifications and Occupations). Jest to wielojęzyczna europejska klasyfikacja określająca i porządkująca umiejętności, kompetencje, kwalifikacje i zawody istotne dla unijnego rynku pracy oraz kształcenia i szkolenia zawodowego. Klasyfikacja ta pomaga identyfikować i zarządzać umiejętnościami, kompetencjami i kwalifikacjami w systemie edukacji i kształcenia zawodowego. Rolą ESCO jest również redukcja barier ograniczających mobilność zawodową i pomoc w nawiązywaniu transgranicznej współpracy między pracodawcami i instytucjami szkolącymi. ESCO jest częścią strategii „Europa 2020”, a klasyfikacja zbudowana jest z trzech modułów: zawody, umiejętności i kwalifikacje.

Najnowsza wersja klasyfikacji ukazała się w lipcu tego roku. Aktualizacja jest wynikiem prac pilotażowych i testów prowadzonych w publicznych oraz prywatnych instytucjach współpracujących z Komisją Europejską. Dzięki wprowadzaniu kolejnych wersji klasyfikacji zapewniona jest jej poprawność i aktualność.

W dniach 9-10 października 2017 r. w Brukseli odbędzie się konferencja prezentująca najnowszą wersję ESCO v1. Podczas prezentacji, interaktywnych warsztatów i dyskusji uczestnicy konferencji będą mieli okazję zapoznać się z założeniami i strukturą klasyfikacji ESCO. Konferencja skierowana jest do szerokiego grona partnerów: publicznych i prywatnych biur pracy, pracowników działów kadr, przedstawicieli sektora edukacji i szkoleń zawodowych, pracodawców, organizacji zawodowych i innych.

Więcej informacji na temat klasyfikacji można znaleźć na stronie ESCO

Jednym z najważniejszych działań zmierzających do przygotowania wykwalifikowanej kadry na potrzeby przemysłu jest prowadzenie kształcenia zawodowego połączonego z kształceniem praktycznym w miejscu pracy. W tym celu niezbędna jest ścisła współpraca między placówkami kształcącymi w zawodach a pracodawcami przy organizacji praktycznej nauki zawodu np. w ramach kształcenia dualnego.

Celem konkursu jest przygotowanie rozwiązań w zakresie angażowania pracodawców w organizację praktycznej nauki zawodu. Konkurs przeznaczony jest dla: organizacji zrzeszających pracodawców i pracowników, samorządu gospodarczego i zawodowego, jednostek naukowych oraz uczelni akademickich i zawodowych. Działania zaplanowane w ramach konkursu musze skupiać się wokół określonych obszarów branżowych: administracyjno-usługowego, budowlanego, elektryczno-elektronicznego, artystycznego, mechanicznego, górniczo-hutniczego, rolniczo-leśnego, turystyczno-gastronomicznego i medyczno-społecznego.

Główne działania do realizacji to:
I. Opracowanie kosztochłonności kształcenia w zawodach ujętych w danej branży
II. Opracowanie modelowego programu praktycznej nauki zawodu w danej branży
III. Przeprowadzenie pilotażu opracowanego modelu w roku szkolnym 2018/2019
IV. Opracowanie zasad zapewniania jakości kształcenia praktycznego realizowanego u pracodawcy
V. Opracowanie rekomendacji do zmian przepisów prawa oświatowego

Termin składania wniosków: od 31 lipca do 15 września 2017.

Konkurs organizowany jest w ramach Programu PO WER 2014-2020.

Szczegóły dotyczące konkursu znajdują się na stronie efs.men.gov.pl 

30 czerwca w Instytucie Badań Edukacyjnych w Warszawie odbędzie się spotkanie w trakcie którego zostaną zaprezentowane następujące projekty: 

1. Developing organisational and financial models for including non-formal sector qualifications in National Qualifications Frameworks (NQF-IN)
2. Lifelong learning for Sustainable Development (SUSDEV)
3. Designing and testing new management skills for the development of the waste electrical and electronic equipment recycling and re-use system in Europe (EwasteR)
4. Transfer of good practices and development of professional competences of employees in waste management area supported by IT tools (GreenCompIT)
5. Training and certification model for photovoltaic trainers with the use of ECVET system (EU-PV-Trainer)
6. Implementation and Validation of the Non-Formal Training on Sustainability for Environmental Testing Laboratories workers (ECVET-LAB)
7. Implementation of the certification model for mentors in the subsector of ecoindustry (EcoMentor)
8. Open Badge Network
 
Omówiony zostanie również program "Erasmus dla młodych przedsiębiorców".  
W spotkaniu wezmą udział m.in. przedstawiciele Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego, Instytutu Ochrony Środowiska, Fundacji „Instytut Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym”, Krajowej Izby Gospodarczej, Europejskiego Centrum Przedsiębiorczości oraz Instytutu Technologii Eksploatacji.
 

Program spotkania

Zapraszamy do lektury publikacji Instytutu Badań Edukacyjnych na temat Sektorowej Rama Kwalifikacji dla branży telekomunikacyjnej (SRK Tele). Ma ona pomóc w stworzeniu nowoczesnych, przejrzystych i porównywalnych form kształcenia, walidacji i certyfikacji kwalifikacji w branży telekomunikacyjnej. SRK Tele to branżowe rozwinięcie Polskiej Ramy Kwalifikacji. Dla infrastruktury określono cztery poziomy ramy sektorowej: od 3 do 7, a dla usług oraz urządzeń końcowych – trzy: od 3 do 6.

Charakterystyki poziomów SRK Tele są opisem efektów uczenia się (z podziałem na wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne) typowych dla branży telekomunikacyjnej.

Podstawowym celem opracowania Sektorowej Ramy Kwalifikacji SRK Tele jest dostarczenie na potrzeby branży telekomunikacyjnej wystandaryzowanego narzędzia umożliwiającego:

  1. opracowanie mapy kwalifikacji dla branży telekomunikacyjnej,
  2. opracowywanie programów szkoleń i walidacji,
  3. definiowanie szczegółowych wymagań w procesach certyfikacji,
  4. identyfikację kompetencji kandydatów do pracy,
  5. podejmowanie pracownikom lub innym osobom zainteresowanym pracą w telekomunikacji decyzji dotyczących rozwoju zawodowego,
  6. rozwój mobilności zawodowej pracowników.

Zapraszamy do lektury!

Sektorowa Rama Kwalifikacji dla sektora telekomunikacyjnego w Polsce.

Zapraszamy uczniów szkół zawodowych do udziału w konkursie na film promujący kształcenie zawodowe. Nakręć film dowolną techniką na jeden z podanych tematów: Mój zawód na globalnym rynku pracy lub Szkoła zawodowa – lubię to!, prześlij formularz zgłoszeniowy, umieść film w internecie, a będziesz miał możliwość wygrania jednej cennych nagród. Główną nagrodą w konkursie jest dron - nowoczesne urządzenie do filmowania z lotu ptaka! Termin przesyłania zgłoszeń upływa 15.10.2017 r.

Regulamin konkursu

Zał.1 Formularz zgłoszenia

Zał. 2 Karta oceny formalnej

Zał. 3 Karta oceny merytorycznej

Cedefop zaprasza do udziału w konkursie fotograficznym pod hasłem „Kształcenie i szkolenie zawodowe: opowiedz nam swoją historię”.  W konkursie mogą wziąć udział 2-3 osobowe zespoły uczniów szkół z obszaru kształcenia i szkolenia zawodowego. Celem konkursu jest zachęcenie uczniów do zaprezentowania co oznacza dla nich kształcenie i szkolenie zawodowe oraz do podzielenia się ich doświadczeniem związanym  z nauką w szkole zawodowej.

Nagrodą w konkursie są wyjazdy do Brukseli  lub Salonik.

Relacje fotograficzne można przesyłać do dnia 15.07.2017.

Szczegóły konkursu na stronie Cedefop.

W związku z rocznicą przystąpienia Polski do Unii Europejskiej (1 maja) oraz Dniem Unii Europejskiej (9 maja), Centrum Dokumentacji Europejskiej we współpracy z ReferNet Polska, zorganizowało wystawę promującą publikacje Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego Cedefop, które znajdują się w zbiorach Czytelni Europejskiej Biblioteki Głównej Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie (BG UEK). Zaprezentowano serie wydawnicze takie jak: „VET in Europe – country reports”, „Spotlights”,  „Short description” i inne.

Jednym z głównych odbiorców wydawanych przez Cedefop raportów i analiz są pracownicy naukowi, dlatego organizacja wystawy w murach BG UEK ma służyć podkreśleniu roli bibliotek w promowaniu publikacji Cedefop w środowisku akademickim.

Wystawę można obejrzeć w holu Biblioteki Głównej UEK w Krakowie, ul. Rakowicka 27, III piętro.

Serdecznie zapraszamy.

Przedstawiamy dwie publikacje opisujące jedno z najważniejszych narzędzi Zintegrowanego Systemu Kalifikacji – Polską Ramę Kwalifikacji (PRK). Jest ona wynikiem kilkuletnich prac eksperckich i szerokiej debaty społecznej. PRK porządkuje kwalifikacje nadawane w systemach oświaty i szkolnictwa wyższego oraz poza nimi. Ułatwia porównywanie ich ze sobą oraz odnoszenie do kwalifikacji funkcjonujących w innych krajach europejskich. Podobnie jak Europejska Rama Kwalifikacji składa się z 8 poziomów, na których określono odpowiednie wymagania względem efektów uczenia się i opisano je w kategoriach: wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.

Publikacja „Polska Rama Kwalifikacji” prezentuje poszczególne charakterystyki poziomów – uniwersalne, typowe dla kształcenia ogólnego, dla 5 poziomu PRK, dla szkolnictwa wyższego, dla kształcenia i szkolenia zawodowego. Publikacja jest zgodna z rozporządzeniami do ustawy o ZSK w sprawie charakterystyk poziomów PRK.

W opracowaniu „Polska Rama Kwalifikacji. Poradnik użytkownika” przedstawiono podstawowe informacje na temat Polskiej Ramy Kwalifikacji, jej strukturę oraz charakterystyki poziomów. Wyjaśniono rolę charakterystyk poziomów w procesie określania poziomu kwalifikacji. Podano konkretne wskazówki pomocne w czytaniu i interpretacji poszczególnych zapisów w PRK. W publikacji omówiono też specyfikę kolejnych poziomów Polskiej Ramy, uzupełnioną przykładami wybranych efektów uczenia się oraz kwalifikacji odniesionych do danego poziomu. Poradnik jest skierowany do osób, które będą brały udział w określaniu poziomu kwalifikacji. Stanowi on również pomoc dla wszystkich opisujących efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji oraz zaangażowanych w tworzenie ram sektorowych.

Obie publikacje dostępne są również w języku angielskim: „The Polish Qualifications Framework”  i „The Polish Qualifications Framework - user’s guide”.

Zapraszamy do lektury!

6 kwietnia w Poznaniu odbyła się konferencja pt. „Dwa światy? Metody poszukiwania pracy i metody rekrutacji. Porównanie na przykładzie aglomeracji poznańskiej”. Organizatorem spotkania było Obserwatorium Gospodarki i Rynku Pracy Aglomeracji Poznańskiej Centrum Doradztwa Zawodowego dla Młodzieży. W konferencji wzięli również udział przedstawiciele sieci ReferNet Polska.

Celem konferencji była prezentacja wyników badań jakościowych (FGI) przeprowadzonych przez Obserwatorium wśród uczniów, pracodawców i instytucji rynku pracy aglomeracji poznańskiej. Łącznie w badaniu wzięło udział 60 uczestników. Tematem badań były strategie i sposoby poszukiwania pracy i pracowników z perspektywy trzech grup: uczniów, pracodawców i instytucji rynku pracy. Przedstawiono kilka postulatów wypracowanych przez poszczególne grupy uczestniczące w badaniu. Pracodawcy twierdzili, że w procesie poszukiwania pracownika bardzo ważne są takie cechy kandydata jak: lojalność, inicjatywa, kultura osobista i kompetencje społeczne. Ponadto istotne jest, by kandydat umiał uzasadnić, dlaczego aplikuje na dane stanowisko w firmie. Uczniowie zwrócili uwagę na konieczność zwiększenia liczby godzin przeznaczonych na praktyk podczas edukacji formalnej. Uznali również, że elementem ułatwiającym poszukiwania pracy jest wczesny kontakt z rynkiem pracy i doradztwo indywidualne, również przez internet. Przedstawiciele instytucji rynku pracy (w tym szkoły) uznali, iż promowanie nowych metod pracy doradcy, np. studium przypadku lub doradztwo przez internet usprawni proces poszukiwania pracy i pracowników. Za niezwykle istotną kwestię uznano także podniesienie prestiżu kształcenia zawodowego, również w środowisku dyrektorów i nauczycieli.


Więcej informacjo o badaniu znajduje się na stronie Obserwatorium i w raporcie z badania pt. „Dwa światy. Metody poszukiwania pracy a metody poszukiwania zatrudnienia. Porównanie na przykładzie aglomeracji poznańskiej”.