Cedefop zaprasza do udziału w konkursie fotograficznym pod hasłem „Kształcenie i szkolenie zawodowe: opowiedz nam swoją historię”.  W konkursie mogą wziąć udział 2-3 osobowe zespoły uczniów szkół z obszaru kształcenia i szkolenia zawodowego. Celem konkursu jest zachęcenie uczniów do zaprezentowania co oznacza dla nich kształcenie i szkolenie zawodowe oraz do podzielenia się ich doświadczeniem związanym  z nauką w szkole zawodowej.

Nagrodą w konkursie są wyjazdy do Brukseli  lub Salonik.

Relacje fotograficzne można przesyłać do dnia 15.07.2017.

Szczegóły konkursu na stronie Cedefop.

W związku z rocznicą przystąpienia Polski do Unii Europejskiej (1 maja) oraz Dniem Unii Europejskiej (9 maja), Centrum Dokumentacji Europejskiej we współpracy z ReferNet Polska, zorganizowało wystawę promującą publikacje Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego Cedefop, które znajdują się w zbiorach Czytelni Europejskiej Biblioteki Głównej Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie (BG UEK). Zaprezentowano serie wydawnicze takie jak: „VET in Europe – country reports”, „Spotlights”,  „Short description” i inne.

Jednym z głównych odbiorców wydawanych przez Cedefop raportów i analiz są pracownicy naukowi, dlatego organizacja wystawy w murach BG UEK ma służyć podkreśleniu roli bibliotek w promowaniu publikacji Cedefop w środowisku akademickim.

Wystawę można obejrzeć w holu Biblioteki Głównej UEK w Krakowie, ul. Rakowicka 27, III piętro.

Serdecznie zapraszamy.

Przedstawiamy dwie publikacje opisujące jedno z najważniejszych narzędzi Zintegrowanego Systemu Kalifikacji – Polską Ramę Kwalifikacji (PRK). Jest ona wynikiem kilkuletnich prac eksperckich i szerokiej debaty społecznej. PRK porządkuje kwalifikacje nadawane w systemach oświaty i szkolnictwa wyższego oraz poza nimi. Ułatwia porównywanie ich ze sobą oraz odnoszenie do kwalifikacji funkcjonujących w innych krajach europejskich. Podobnie jak Europejska Rama Kwalifikacji składa się z 8 poziomów, na których określono odpowiednie wymagania względem efektów uczenia się i opisano je w kategoriach: wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.

Publikacja „Polska Rama Kwalifikacji” prezentuje poszczególne charakterystyki poziomów – uniwersalne, typowe dla kształcenia ogólnego, dla 5 poziomu PRK, dla szkolnictwa wyższego, dla kształcenia i szkolenia zawodowego. Publikacja jest zgodna z rozporządzeniami do ustawy o ZSK w sprawie charakterystyk poziomów PRK.

W opracowaniu „Polska Rama Kwalifikacji. Poradnik użytkownika” przedstawiono podstawowe informacje na temat Polskiej Ramy Kwalifikacji, jej strukturę oraz charakterystyki poziomów. Wyjaśniono rolę charakterystyk poziomów w procesie określania poziomu kwalifikacji. Podano konkretne wskazówki pomocne w czytaniu i interpretacji poszczególnych zapisów w PRK. W publikacji omówiono też specyfikę kolejnych poziomów Polskiej Ramy, uzupełnioną przykładami wybranych efektów uczenia się oraz kwalifikacji odniesionych do danego poziomu. Poradnik jest skierowany do osób, które będą brały udział w określaniu poziomu kwalifikacji. Stanowi on również pomoc dla wszystkich opisujących efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji oraz zaangażowanych w tworzenie ram sektorowych.

Obie publikacje dostępne są również w języku angielskim: „The Polish Qualifications Framework”  i „The Polish Qualifications Framework - user’s guide”.

Zapraszamy do lektury!