24 lutego 2017 r. w siedzibie EU Info Center w Skopje odbyła się konferencja podsumowująca projekt Twinning Light „Wsparcie modernizacji systemu edukacji policealnej”. Projekt został zrealizowany w ramach współpracy między macedońskim Ministerstwem Edukacji i Nauki, Instytutem Badań Edukacyjnych oraz międzynarodowymi ekspertami.

Uczestników konferencji powitali Mauro di Veroli, przedstawiciel delegacji Unii Europejskiej, Pishtar Lutfiu, Minister Edukacji i Nauki oraz Jacek Multanowski, Ambasador Rzeczypospolitej Polskiej, który podkreślił znaczenie realizowanego projektu w pogłębianiu współpracy polsko-macedońskiej.

Rezultaty projektu zostały omówione przez Agnieszkę Chłoń-Domińczak, lidera projektu ze strony IBE, oraz Danę Biskoską, liderkę strony macedońskiej. Rolę Centrum ds. Kształcenia Zawodowego w edukacji policealnej przedstawiła Lepa Trpcevska, lider departamentu rozwoju standardów zawodowych i programów nauczania.

Interesariusze byli szczególnie zaangażowani w dyskusję na temat współpracy między rynkiem pracy a edukacją policealną, której zacieśnienie może przyczynić się do wypełnienia luki pomiędzy oczekiwaniami pracodawców i umiejętnościami pracowników. Dobre praktyki w zakresie wdrażania i rozwijania edukacji policealnej w Macedonii przedstawili Dragan Jankov, dyrektor szkoły SOU Nikola Karev and Sonja Ristovska, dyrektor szkoły ASUC Boro Petrusevski.

Projekt Twinning Light „Wsparcie modernizacji systemu edukacji policealnej” (“Support to the modernisation of the system for post-secondary education”) rozpoczął się 24 sierpnia 2016 r. Budżet projektu wynosi 250 000 euro i jest finansowany ze środków Unii Europejskiej IPA OPHRD Program 2007-2013.

Instytut Badań Edukacyjnych zaprasza na seminarium poświęcone tematyce sektorowych ram kwalifikacji. Zaproszenie skierowane jest do przedsiębiorców, przedstawicieli organizacji branżowych, pracodawców i pracowników zainteresowanych budowaniem swoich ram. Podczas spotkania zostaną omówione te aspekty ZSK, które bezpośrednio dotyczą potrzeb poszczególnych branż.

Uczestnicy seminariów dowiedzą się m.in. czym jest Zintegrowany System Kwalifikacji (ZSK), czym są sektorowe ramy kwalifikacji i w jaki sposób mogą być użyteczne dla poszczególnych branż, jak można uporządkować kwalifikacje branży, czym są charakterystyki poziomów sektorowych ram kwalifikacji i jak je formułować, jak opisywać kwalifikacje oraz jak można wykorzystać SRK w przedsiębiorstwie.

Najbliższe seminarium odbędzie się w Rzeszowie w dniach 23-24.02.2017 r.

Czytaj więcej

Siódmy artykuł prezentujący wyniki Europejskiego badania umiejętności i miejsc pracy (European skills and jobs, ESJ), opublikowany niedawno przez Cedefop, analizuje uwarunkowania zbyt niskich kompetencji (underskilling) pracowników w Unii Europejskiej.

Analiza danych z badania ESJ wykazała, że osoby z wyższym wykształceniem rzadziej deklarują niższy poziom umiejętności niż ten wymagany w miejscu pracy. Jednak w tej grupie osób występują różnice związane z dziedziną wykształcenia, np. absolwenci kierunków matematycznych rzadziej wskazują na brak odpowiednich umiejętności niż absolwenci kierunków medycznych. 

Badanie pokazało również, że kobiety, młodzi pracownicy (24-39 lat) oraz pracownicy w sektorach zatrudniających osoby o niskich kwalifikacjach często deklarują, że poziom ich umiejętności jest niższy niż ten wymagany przez pracodawcę.

Więcej na stronie Cedefop